Carmen, New York City, 1994.
(door Ruud Pos)
Commercial Duo Penotti (regie: Arne Toonen)
Musical Award voor Amy, in Putting it Together
Do you want to boost your musical performance skills? Improve on combining singing and acting? Would you like to finetune new audition repertoire?
Then here’s an unmissable opportunity for you!
Masterclass Acting & Singing: acting coach Elisabet Sevholt and singing coach Esther Maas, each with over thirty years of experience in coaching acting and singing professionals in (musical) theatre and opera, offer a unique collaboration to help you reach your full acting potential while singing, and your full musical and vocal expression while acting in song or aria.
Read more: Masterclass Acting & Singing.
Volgend seizoen zal Esther te zien zijn in een van de hoofdrollen in Wonderful Town bij de Nederlandse Reisopera.
In 2017 speelde Esther de rol van de Heks in Stephen Sondheim’s betoverende Into the Woods, onder regie van Gijs de Lange. De voorstelling was door heel Nederland te zien. Meer info? Ga naar www.pitproducties.nl/into-the-woods.
Verder was Esther in het theater onder meer te zien in opera’s, musicals en muziektheatervoorstellingen, waaronder als Amy in Putting it Together, waarvoor zij een Musical Award in de wacht sleepte (voor meer info, zie www.pitproducties.nl/putting-it-together), Carmen (als Carmen), Rape of Lucretia (als Lucretia), Falstaff (als Meg Page) en Orlando (als Orlando). Daarnaast speelde zij in Die Dreigroschenoper (Lucy), Mahagony (Bessie), The Sound of Music (onder andere: u.s. Elsa), West Side Story (Anita) en Into The Woods (Assepoesters moeder en Roodkapjes grootmoeder).
Esther verleende als solist haar medewerking aan vele concerten, waaronder Alexander Nevsky van Prokofjev in het Amsterdamse Concertgebouw, o.l.v. Vincent de Kort.
Meer info?
Curriculum Vitae Esther Maas (in het Engels)
Esther was in een aantal commercials te zien en te horen. Luister naar de onderstaande demo’s.
“Te midden van frisse, jonge solisten bood de ervaren Esther Maas het beste van twee werelden.” – Opera Magazine, oktober 2019
“Esther Maas komt zangtechnisch juist zeer beslagen ten ijs en haar ruime musicalervaring deed wonderen. Een ronduit overtuigend optreden, niet van een ‘native speaker’ te onderscheiden.” – Opera Magazine, oktober 2019
“Esther Maas projected dignity and strength in Britten’s Lucretia” – Opera News, 1996
“Bright and engaging performance by Esther Maas in Rorem’s “Sisters” – Opera News, 1996
‘Esther is voor mij een groot voorbeeld. Ze maakt werk van haar dromen en het lukt haar ook nog die waar te maken! Dat doorzettingsvermogen inspireert mij enorm. Ook weet ze een hechte eenheid te smeden tussen cast, musici, creatives en crew. Die kracht zie je terug in haar voorstellingen. Ik ben blij en dankbaar dat ik daar onderdeel van uit mocht maken bij ‘Putting it Together’ – Dorine Schoon, freelance hoboiste bij o.a. het Metropool orkest, het Noord Nederlands Orkest, het Nederlands Blazers ensemble en het Rotterdams Philharmonisch Orkest
‘Esther Maas bringt als Amy gesanglich wahrhaft alles mit, um die komplizierten Sondheim- Noten vollendet zu singen.’ – Leon Vosters in het Duitse vakblad– Musical
‘Esther Maas en Brigitte Heitzer kunnen Sondheim aan en dat betekent dat je een vocale triatleet moet zijn, waarbij het zwemmen, rennen en fietsen gelijktijdig moet worden uitgevoerd.’ – Patrick van den Hanenberg- de Volkskrant.
‘Het is geen sinecure om de muzikaal en tekstueel ingenieuze en vaak complexe songs van deze Amerikaanse meester componist en tekstdichter (Sondheim) uit te voeren, maar Esther Maas doet dit met verve. Zij heeft een heel goede zangstem en een kraakheldere dictie, waardoor nummers als Maar ik trouw niet vandaag en Hoe het was ware hoogtepunten in de voorstelling worden. Zij zet de rol van de welgestelde maar in haar relatie ongelukkige Amy op prachtige wijze neer, waarbij ze met een glimlach de evidente frustratie verborgen weet te houden. In haar spel en in haar zang toont ze mooi onderhuidse vertwijfeling en vileinheid en soms toch ook een explosie. Het geheel doet ze met een geweldig gevoel voor timing en met een allure en grandeur die herinnert aan Jasperina de Jong, Conny Stuart of Gerrie van der Klei.’ – Jury Rapport- Musical Awards.
‘…..Esther Maas laat horen hoe mooi intelligentie en techniek in dit repertoire samen kunnen gaan.’ – Henk van Gelder – NRC
‘Ester Maas bewijst zich als een zangeres van niveau.’ – Maaike Staffhorst– de Telegraaf
Na vooropleidingen aan de Toneelschool en Kleinkunstacademie in Amsterdam, studeerde Esther Maas zang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Na haar studie kreeg zij een beurs om verder te studeren aan Mannes Conservatorium in New York bij Ruth Falcon (Metropolitan Opera) en Brian Zeger (Artistic Director at Julliard School/Metropolitan Opera Young Artist Programme) waar ze haar Professional Studies Diploma (U.M.) behaalde. Tijdens haar werk en studie in New York als zangeres volgde zij lessen aan het Lee Strasberg Institute for Acting. Aan de New York University studeerde zij Directing for Film and TV.
Ook studeerde Esther, naast haar andere werkzaamheden, Geschiedenis aan de UVA.
Verder volgde zij masterclasses van o.a. Elly Ameling, Anthony Rolfe Johnson en William Christy.
Acteer workshops deed ze ondermeer bij: Mark Ram- studio Act to Act, Katrien van Beurden-commedia del arte, Elisabeth Sevholt -Chubbuck Technique en Petra Laseur.
In het theater was ze onder meer te zien in opera’s, musicals en muziektheatervoorstellingen, waaronder in Putting it Together (als Amy, waarvoor zij een Musical Award in de wacht sleepte), Carmen (als Carmen), Rape of Lucretia (als Lucretia), Falstaff (als Meg Page) en Orlando (als Orlando). Daarnaast in Die Dreigroschenoper (als Lucy), Mahagony (als Bessie), The Sound of Music (onder andere u.s. Elsa), West Side Story (als Anita) en Into The Woods (als Assepoester’s moeder en Roodkapje’s grootmoeder) In seizoen 2016/17 speelt Esther de rol van de Heks in Into the Woods in een gloednieuwe interpretatie van PIT Producties, onder regie van Gijs de Lange, in een nationale toer.
Esther verleende als solist haar medewerking aan vele concerten waaronder Alexander Nevsky van Prokofjev in het Amsterdamse Concertgebouw, o.l.v. Vincent de Kort.
Esther is een veel gevraagd zangpedagoog en vocal coach en gaf naast haar vele privélessen (die geeft ze nog steeds, neem contact op) ook les aan de Toneel Academie Maastricht en aan de musical-afdeling van het Conservatorium In Holland. Ze gaf les aan leerlingen van Edward Zambara aan the New England Conservatory (Boston). Gaf dictie en uitspraaklessen aan leerlingen van Mannes College of Music New York. Ook wordt Esther veel gevraagd te pre-jureren, en te vocal coachen bij producties of t.v. zoals bijvoorbeeld in het tv-programma ‘Pop Stars’.
[J] Esther’s werkwijze als zangdocent is in eerste instantie geïntegreerd; Techniek en expressie bij zang zijn weliswaar twee aparte dingen, maar kunnen nóóit zonder elkaar. Sterker nog, ze moeten uiteindelijk samenvloeien en één worden. In praktijk houdt dit in dat een stevige en ambachtelijke basis een eerste vereiste is, je stem moet altijd doen wat jij wil! Deze basis biedt de mogelijkheid tot muzikale en vocale groei in elke gewenste richting. Of dit nu klassiek, pop, jazz, R&B of musical is. Alle aspecten van zang en performance kunnen hierbij aan bod komen; Vocaal technische ontwikkeling, muzikale ontwikkeling, repertoire kennis, muzikale samenwerking, auditietraining, carrière-vormgeving. En mocht het nodig of gewenst zijn: muzikale vormgeving en coaching voor mensen met een eigen programma, zoals cabaret of muziektheater.
“Ik hou van performers en hoop ze te geven waar zij specifiek naar op zoek zijn”
In de loop der jaren hebben zowel ervaren zangers/acteurs als jong talent Esther weten te vinden voor persoonlijke coaching in aanloop naar een auditie. Hoe laat je zien dat je geschikt bent voor die ene mooie rol of die beroepsopleiding?
Als geen ander weet Esther dat er vaak beperkte tijd is om een auditie voor te bereiden. Dan kan er niet uitvoerig gesleuteld worden aan stemtechniek, adem of dictie. Het belangrijkste is dan dat de performer met een gevoel van zekerheid die auditie in kan gaan. Met de kwetsbaarheid van zo’n auditie-situatie in gedachten, traint Esther de performer zijn/haar kracht te zoeken in verbeelding, durf en fysiek, waardoor toehoorders verrast, ontroerd en geraakt worden door de performance. De performer is niet meer gehinderd door de auditie-situatie, maar heeft controle over zijn/haar optreden en kan zo volledig laten zien wat hij/zij in huis heeft.
Do you want to boost your musical performance skills? Improve on combining singing and acting? Would you like to finetune new audition repertoire?
Then here’s an unmissable opportunity for you!
Masterclass Acting & Singing: acting coach Elisabet Sevholt and singing coach Esther Maas, each with over thirty years of experience in coaching acting and singing professionals in (musical) theatre and opera, offer a unique collaboration to help you reach your full acting potential while singing, and your full musical and vocal expression while acting in song or aria.
Read more: Masterclass Acting & Singing.
“Esther is een klassiek geschoolde zangdocente en ze gaat uit van je ‘natuur’stem.
Melanie Woesthoff in Voetbalvrouwen, Donna in Mamma Mia!, Charity in Sweet Charity,e.v.a. over Esther Maas in Backstage Musical, jrg. 2., 2-11-2008)
Ik dacht dat het wel eens tijd werd m mijn stem weer eens op te krikken, door te smeren en te luchten.
Onze grote liefde Sondheim vereist wel wat soepelhied en nu kan deze mrs. Lovett met een gerust hart pasteien kneden. Dank je wel Esther, voor je vakkennis en je enthousiasme. You have been putting me together! Heel veel plezier straks in het woud. It was lovely!
Actrice, zangeres in o.a. Sweeney Todd, Mamma Mia!, Passion, Into the Woods, Les Miserables, Joe, West Side Story, Cats en Hartsvrienden.
Esther is een zangdocente naar mijn hart; perfectionistisch, intens, lekker direct, windt er geen doekjes om, duidelijk, eerlijk, zoekt duizend manieren om iets duidelijk te maken, net zolang tot het kwartje valt.
Zangeres en actrice in Ciske de Rat, Cabaret, Mamma Mia, 3 musketiers, Miss Saigon, e.v.a.
Sinds kort heb ik zangles bij Esther. In de lessen werken we vooral aan basistechniek, zoals het gebruik van een lage buikademhaling en het creëren van een goede dictie.
Daarnaast is Esther een erg fijne coach. Voor een auditie helpt ze je met een goede voorbereiding en neemt ze de auditie van begin tot eind met je door. Ook de interpretatie van een lied komt aan bod en door deze voorbereiding sta ik veel zelfverzekerder in een auditie.
Actrice en zangeres in o.a. A Chorus Line
“Esther luistert door je stem heen naar wat voor stem je écht hebt. En ze beoordeelt dan welke richting je op kunt.
Groot Omroepkoor, Koor van de Nederlandse Opera.
Esther is een inspirerende en gepassioneerde zangpedagoog.
Violiste, Concertgebouworkest.
Gelukkig weer een hele tijd geleden maar werd op een dag wakker en mijn hele zangstem was weg, foetsie.
Zanger, acteur in Bastien und Bastienne, City of Angels, Motown, California Dreaming, The Most Happy Fella, My fair Lady, Evita, Joe, Grace, Sinatra, Chicago, Singing in the Rain, e.v.a.
Na 6 jaar op de bühne te hebben gestaan in Berlijn en Londen was het voor mij belangrijk om weer voet aan de grond te krijgen in Nederland.
Acteur, zanger, in o.a. Rent, beauty and the Beast, en Hair.
“Van huis uit ben ik actrice maar ik doe de laatste jaren voornamelijk muziektheater, wat voor mij zowel zingen als spelen inhoudt.
Bolder & Plante, Aluin, Dusty Springfield in You don’t have to say you love me, Het Filiaal, De Utrechtse Spelen i.s.m. New Cool Collective.
Mijn eerste klassieke zanglessen had ik van Esther Maas.
Mezzosopraan, Solist bij o.a. De Nederlandse Reisopera, De Nationale Opera en de NTR Zaterdag Matinee.
Of het nou om het voorbereiden van een auditie gaat of het technisch en artistiek tackelen van een rol, bij Esther ben je aan het goede adres.
Zanger/acteur in o.a. Beauty and the Beast (Tickens) en Aspects of Love (Marcel Richard)
Een zangdocent zoals Esther, daar was ik al heel lang naar opzoek. Iemand die me ècht een goede “legit” zangtechniek kan leren.
Leerling HBO vak opleiding musical, 21 jaar.
Esther Maas, producent en artistiek leider van PIT Producties, is jarenlang in binnen-en buitenland als zangeres/actrice en zangdocente werkzaam, als haar iets opvalt: Nederland biedt publiek vrijwel geen musicals waarin de muziek eenzelfde benadering krijgt als in bijvoorbeeld opera. Iets dat in het buitenland wèl het geval is en daar vaak producties oplevert met een muzikaal élan. Nederland leek te wachten op musicals waarin de muziek in ere hersteld werd.
Een missie leek geboren: Esther richtte het productiehuis PIT Producties op, dat met haar eerste musical review Putting It Together van vermaard Broadway-componist Stephen Sondheim een duidelijk visitekaartje afgaf. Ze wist met visie en bezieling hierin grote namen als Paul Groot, Brigitte Heitzer, Porgy Fransen en Peter de Baan aan zich te binden. Juist haar inspanningen om in een tijd van strenge bezuinigingen hiernaast een volledig orkest op het podium te zetten, werden alom erkend en toegejuicht.
Door trouw aan de partituur te blijven, ruime aandacht aan de vocale voorbereidingen van haar acteurs te geven en muziek die glans te hergeven in een genre waarin het zo te lijden heeft gehad, bewees Esther Maas dat haar visie ook daadwerkelijk vruchten afwierp met enthousiaste zalen, lovende recensies en twee musical-awards als resultaat.
Ook haar tweede productie, Into The Woods van –opnieuw- de zo gelauwerde Stephen Sondheim, blijkt weer een schot in de roos. Met een sterrencast w.o. René van Kooten, Elise Schaap, Paul Groot, Lone van Roosendaal, Brigitte Heitzer en Guido Spek, een groot orkest, een topteam van Nederland’s beste creatives en -ook hier weer- alle aandacht voor de muziek, weet Esther Maas met PIT Producties een brug te slaan tussen een artistieke visie en commercie in een genre dat vaak lijkt te moeten kiezen tussen het één of het ander.
Krappe budgetten, cynische inkopers en veilige keuzes voor bekende musicaltitels zijn een realiteit. Maar dat zijn nieuwe financieringsmogelijkheden, enthousiaste theaters en acteurs die popelen om op deze manier te werken òòk. Juist door duidelijk een eigen weg te kiezen, bewijst Esther Maas dat musical als kunstvorm waarde en bestaansrecht heeft en daarnaast een breed, nieuw en ook vertrouwd publiek kan bereiken.
Ga naar Facebook PIT Producties >
Ga naar de website PIT Producties >
Na Broadway en West End is de meeslepende en oorstrelende hitmusical ‘Into The Woods’ vanaf begin 2017 te zien in de Nederlandse theaters en wordt vertolkt door een topcast, met Elise Schaap, Paul Groot, René van Kooten, Brigitte Heitzer, Esther Maas, Wart Kamps, Lone van Roosendaal, Jeremy Baker, Laus Steenbeeke, Guido Spek, Esther Floor, Mirjam De Rooij en Roosmarijn van Bohemen. Deze sprookjesmusical-voor-volwassenen wordt muzikaal begeleid door een groots 15-koppig orkest onder leiding van Jeroen Sleyfer. Gijs de Lange tekent voor de regie en Jeremy Baker voor vertaling.
Esther Maas (PIT Producties) bracht in seizoen 2013/2014 “Putting it Together” van Stephen Sondheim naar de Nederlandse theaters. In de hoofdrollen onder andere; Porgy Franssen en Paul Groot, begeleid door een geweldig orkest, o.l.v Jeroen Sleyfer en in een nieuwe vertaling van Jeremy Baker.
Esther geeft les in Amsterdam. Je kunt haar bereiken via e-mail op info[at]esthermaas.nl.
Je kunt haar bereiken per e-mail. info[at]esthermaas.nl
Ga naar contactpagina PIT Producties >
Bestel kaartjes Into the Woods >
Portretfotografie door Ruud Pos
Scene fotografie Putting It Together (homepage) Oski Collado
Foto MusicalAwards: Roy Beusker
Gebruik het volgende e-mailadres:
info[at]esthermaas.nl